tirsdag den 7. juli 2015

Geddedørgning I Esrum Sø

Rigeligt mætte af en mindeværdig god bøf gik vi tidligt til køjs. Natten blev kort - vækkeuret var stillet til kl 03.00.
En god times tid herefter var vi ved den gamle havn i Sørup, hvorfra vi stævnede ud mod pladserne.
Sommerens solopgang fås ikke finere end ved Esrum sø. Især på en vindstille dag hvor vandet er spejlblankt kun brudt af ringe fra de springende søørred.

Min gode ven Ion Hoe og jeg mødes én gang årligt for at spise en god middag (bøf) og snakke lystfiskeri. Dagen derpå har vi altid fisket. Sidste år gik vi på sundet men denne gang havde Ion arrangeret en tur på Esrum sø efter sommergedder.
Vejret må vi sige at være heldige med. Årets første hedebølge dag med efterfølgende tropenat.

Allerede på vej ud af havnen tegnede lodningerne fint, med masser af byttefisk og generelt meget liv i vandet. Hist og pist så vi geddeplask i overfladen.
Fremme ved pladserne blev agnene sat og så gik det langsomt frem i dørgehastighed. En sideplaner på hver side samt et par stænger der trak lige bag båden. Knap 10 minutter senere er første hug en realitet.

Efter kort tid viser fisken sig i overfladen. Det er en mindre, men smuk, fisk i topkondition på anslået ca. 4 kg. Faktisk min første Esrum-gedde siden barneårene, hvor vi fiskede dem fra land i Fredensborg.
Herefter gik det rigtig godt og vi fik 4 gedder op at vende i båden på omkring 5 kg. Vi havde ramt en hugperiode, og det virkede som om de glubske gedder skulle nå morgenmaden inden solen kom for højt på himlen.

Allerede kl. 08:20 var det ulideligt varmt i det vindstille nordsjælland, hvor solen bagte fra en fuldstændig skyfri himmel. Så blev der stille i lang tid. Ikke et eneste hug mens vi i timevis sejlede, svedte, rensede woblerne for hornblad og smurte factor 30 solcreme på skuldrene.
Endelig mærkede vi liv igen ved middagtid, da solen stod højest på himlen. Den firdelte wobbler med de frække vuggende bevægelser lokkede en pæn mellemfisk til hug.

Ca. 10 minutter senere sker dét vi er kommet efter. Styrbord sideplaner dykker dybt under vandet og stangen bukker helt ned til håndtaget. Denne gedde har ikke tænkt sig at komme til overfladen som de andre. Med tunge rusk stiller den sig dybt og giver sig kun lidt efter lidt. De andre agn tages hurtigt ind. Nu er der kun mig og fisken og Ion der står parat med fangstnettet. Jeg kigger ned på linetælleren og kan se at jeg har hentet det meste line ind. Der mangler kun 30 fod. Fisken øjner båden og stritter gevaldigt imod med et par rusk. Holder den roligt med et moderat pres og så sker det frygtelige - linen brister. Langsomt ser vi sideplaneren dukke op til overfladen, som en hånlig hilsen fra Madam Storgedde. Derefter blev der meget stillle ombord. Man gør sig sine tanker. Tanker der vil blive siddende til man en dag lander en gedde der føles tilsvarende stor.

Efter lidt tid var der hug igen. Denne gang en meget fightvillig fisk der springer fri af vandet og giver gevaldig modstand. En flot fisk mellem 5 og 6 kg må op tiil båden for at blive afkroget.
Så forandrer vejret sig på ganske få minutter. Fra bagende sol er vi pludseligt badet i et svalende regnskyl der antager karakter af skybrud. Klokken er nu 13. Vi er trætte og gennemblødte og bliver enige om at "kalde det en dag".
7 kontakter, hvoraf de 6 kom op at vende. I det fantastiske sceneri og vejr kan det næsten ikke blive bedre. Geddefeberen har ramt mig og jeg skal i den grad tilbage til Danmarks vandrigeste sø. For jeg har et uafsluttet regnskab med "den store" vi tabte...

______________________________________

På den ene af stængerne havde jeg monteret et Water Wolf camera. På den lange dag var der overraskende nok kun en eneste fisk der kortvarigt interesserede sig for agnen lige på denne stang. Se klippet herunder