lørdag den 18. maj 2013

I rødtorskens rige


Der går desværre  for langt mellem mine ture med Kastrup2, men fredag d. 17. maj passede det hele så jeg kunne tage med på tur.

Det var en torsketur med kun 5 mand, så der var masser af plads ombord. For første gang var det med svenske skipper Gunnar. En virkelig en fin fyr der er indstillet på at finde fisk. 

Jeg havde godt selskab af min sidemand Jan, som i første drev fangede en rigtig stor fuldfed hornfisk. I løbet af dagen blev der landet flere hornfisk men mindre.

Så sitrede det i min stang. Hornfisk tænkte jeg, men nej det var dobbelthug af to små sej. På kort tid huggede masser af sej så vi måtte have ramt en stime. Resten af dagen fangede vi dog de små sej over alt. Det virker til at der er rigtig mange af dem her nede i det sydlige sund for tiden. 
Små grådige sej ca. 20 cm lange. Vi fangede bunker af dem
Oppe i stævnen var der en fyr som var virkelig skrap. Han fik pænt store fisk og masser af dem i de første drev. Dagens første drev var klart de bedste, men der blev fanget fisk på hvert eneste drev resten af turen. 

Som det ses af billedet herunder er det blevet tid til rødtorskene.
En meget rødfarvet og en mindre rødfarvet torsk til sammenling

Torsk som lever i tangzonen er rødlige. Farverne varierer fra guld/kobber til rødbrun og sågar mørkebrun. Mange fisk bliver rødlige af at spise krebsdyr. Lige nu æder de kystnære torsk masser af krabber, men generelt er deres kost meget alsidig. Vi finder bl.a. kutling, tangloppe, småsej og småsild, krabber,  ålekvabbe og tangsnarre i torskene.
Tilfældigt maveindhold fra dagens fangst. De kystnære områder er et alsidigt tag selv bord for alle fisk
Farverne varierer meget, men fælles for dem er at de skinner som ædelmetal i solens stråler. Herunder et par rødtorsk i forskellige nuancer
De fleste har denne kobberagtige rødbrune farve
Her mere rødlig i farven
Den her er den mørkeste jeg har set. Nærmest sortbrun.

Når kosten er så alsidig, er der frit valg på farver til endeagn. Farvevalget kan være udslagsgivende for hvad der fanges. På første drev var det tydeligt at det var wigglerpirken i kobberfarve der fangede de største. Måske det hænger sammen med at de større torsk jagede de mange småsej (som er kobberfarvede). Mit sædvanlige udgangspunkt (rød/orange endeagn og fluer) gav mindre torsk. Min sidemand fiskede meget med sølv/blå. Han fangede flest torsk af alle, men sjovt nok var han virkelig plaget at de mange småsej. Jeg vil tro at han havde over 40 sej oppe at vende.
Sej på vej op mod afkrogning og genudsætning - der var masser

Jeg var den eneste der brugte ophængerflue. DGTF i filurfarven. Lidt over halvdelen af mine torsk (inkl. den største) huggede på fluen. Resten snuppede Toby sort/rød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar