onsdag den 27. juni 2012

Inspiration og læsestof

Sad lige og funderede over hvor man henter sin inspiration. Et godt sted at starte er hos dem man fisker med. Hvorfor er det at nogen fiskere fanger dobblet så meget som de øvrige? Held - ja det spiller naturligvis ind - men det forklarer ikke, hvorfor det er de samme der igen og igen er dem der fanger mest.  For mig er det mest inspirerende at fiske sammen med dygtige og erfarne fiskere. Det er her man kan lære en masse, mens man hygger sig med at fiske.

Tidsskrifter
Jeg har i lang tid holdt Fisk og Fri, Fiskeavisen og Fiskefeber. Det er jeg så holdt op med, fordi at fordelingen af stoffet ikke passer helt med mine interesser. Artiklerne om kystfiskeri efter havørred tager for meget plads ift. min smag og interesse. Jeg køber dog bladene ind i mellem, når der er annonceret en spændende artikel. Derudover bør vi alle naturligvis støtte danske tidsskrifter, så de har et overlevelsesgrundlag.

Tyskerne har et fantastisk udbud af hobbytidsskrifter. Du kan finde blade tilegnet geddefiskeri, karpefiskeri ja alle former for lystfiskeri er dækket med hver sit specialblad.
Jeg selv stiftede bekendtskab med bladet "Kutter und Küste, på en tur midt på Nordsøen.
Et hold hardcore tyske havfiskere havde bladet med og lagde det frem til fri afbenyttelse. Bladet dækker det nordeuropæiske havfiskeri. Bl.a. de skandinaviske lande, Færøerne, Island og i særdeleshed Norge. Dette er dog slet ikke begrænset hertil. Der kan findes artikler om big game fiskeri, både og motorer etc.
Bladet udkommer 4 gange årligt. Jeg har abboneret på bladet lige siden. Et årsabbonement koster 22€ + fragt. Bemærk at der kan findes rigtig gode abbonementstilbud når du opretter dit abbonement.
Bladet kan også fås som E-tidskrift til iPhone/iPad. Søg på iKiosk i app store.
I øvrigt har bladet en fed hjemmeside hvor du bl.a. kan finde en kanon video sektion.





Der findes også et par gode engelske tidsskrifter fx. Sea Angler Magazine og Boat Fishing.

Englænderne har til forskel for tyskerne, en masse hav omkring sig. Derfor er der rigelig stof fra deres hjemlige vande. Det er selvfølgelig ret spændende men ikke nok til at jeg ville abbonere på det. Det er begrænset hvor mange artikler om fiskeri efter britisk rokke eller småhajer man gide læse i det lange løb, når man nu ikke lige har adgang til den slags fiskeri til hverdag.
Bøger
Jeg er en sucker for faglitteratur. Specielt bøger om de ting der  interesserer en mest. Jeg kan ret godt lide de gamle Jens Ploug Hansen bøger. Han var en dygtig fisker men ikke mindst en dygtig formidler. En del af hans bøger er stadigt de bedste på deres område. Fx. bogen "Snør de flade". Den første og foreløbigt eneste bog om bundmede. Selv om den er fra 1989 er den højaktuel og der er helt ærligt ikke nogen der har fundet på noget smartere eller mere effektivt end de metoder JPH beskrev. Jeg skal lige kigge i bogen en gang i mellem. Udover kapitlerne om fiskeriet er der for bådfiskere, gode beskrivelser af, hvor man kan forsøge at finde de flade afhængigt af årstid og vejr.


Niels Vestergaards "Småbådsfiskeri", er blevet en bibel for smådbådsfiskerne. Den har en gennemgang af bådetyperne og deres udstyr. Dertil en indføring i trolling. Mit helt klare yndlingsafsnit er skrevet i samarbejde med Carsten Gilder og omhandler Bulefiskeri efter torsk. Desværre er det længe siden at Carsten stoppede som skribent, for Carsten  har skrevet masser af godt øresund stof gennem årene. Bogen kunne godt trænge til en revidering. Fx. er der sket virkelig meget med bådelektronik siden udgivelsen. Mit ønske ville nok være at bogen opdeltes i to. En om både, udstyr, teknik og vedligehold samt bådfiskeri. En anden skulle være en bog om trollingfiskeri i skandinaviske vande.


En mindre kendt bog om småbådsfiskeri er den Steen Ulnits udgav i 2011, under titlen "Småbådsfisker" . Bogen er en god og opdateret allruondbog der kommer omkring mange emner. Ret ukendt er den og det er synd for den er en godt skrevet. Måske er lystfiskerne ikke helt klar til e-bøger? 

Jeg har købt enkelte udenlandske bøger om havfiskeri. Desværre har de været skuffende. Undtaget erden her lidt nørdede bog  om hvordan du binder dine egne forfang og rigs. Den er slet ikke tosset. Der er udførlige step-by-step beskrivelser, som er godt illustreret. Bagest er der en større sektion om agn til saltvandsfiskeri.




Nettet
Er endnu et sted du kan inspiration er på nettet. Der er to større danske lystfiskerfora http://www.fisketips.dk/ og http://www.123nu.dk/. Småbådsklubben har en super hjemmeside, som jeg ofte besøger - tjek deres forum sider. Derudoverer der et hav af hjemmesider. Det er bare at google og søge. Videoerne på youtube bliver bedre og bedre og lysfiskevideo er kommet langt. Et godt eksempel er undervandsvideoen, hvor en helleflynder hugger på en trollet jig.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar