tirsdag den 8. maj 2012

6. maj - Havmede under supermånen

Vi kom sent på vandet for der gik lidt tid med at hente en børsteorm og tanke op.
Lidt over 18 bliver klokken før vi er ude af havn. Det blæser, det er hundekoldt og der er lidt bølger.
Efter et godt tip tog vi til et spot der skulle holde godt med fine skrubber. Morten var hurtigt kørende og fik en pæn del flade mens jeg sad og fumlede med sammenfiltrede forfang. Det var ret koldt så medestangen fik lov at passe sig selv mens jeg varmede mig med kaffe og tog en eksta fleece på. Efter et par flade fik jeg et torskehug. Jeg tager fat i stangen og lægger pres på hvilket giver en omgående reaktion fra fisken. Den er tydeligvis større end de torsk der plejer at tage børsteormene på bundforfanget. Stangen ligner et omvendt U og torsken tager udløb og trækker line (0,14 mm) af hjulet. Det tager et nogle minutter før jeg har torsken i overfladen med det lette grej. Vægten viser 3 kilo. Godt nok har jeg medet større torsk i nordsøen på tungt grej, men denne er den største jeg har fanget på denne måde i sundet.
Solnedgangen er godt i gang og vi skifter til en torskeplads som kan holde lidt større torsk. Vi lader begge en stang fiske passivt med orm efter flade mens vi kastefisker. Vandet lægger sig mens mørket falder på. Bortset fra et par enkelte hug vil torskene ikke tage blink eller flue. Til gengæld fanger vi en del torsk på ormene. Jeg tror det sidste hug falder i mørke, mens vi renser fisk.

I indsejlingen gennem havneløbet er vandet blikstille, og helt uden krusninger. Bygningerne spejler sig i vandet og månen virker både større og flottere end den plejer. Dagen efter kunne man så læse at vi i disse dage oplever fænomenet "Supermåne", som er fordi månen er små 30.000 km tættere på jorden end den plejer.
















Facts til de nørdede: En "Supermåne" er når fuldmåne (eller en nymåne) falder sammen med den mindste afstand mellem Jorden og månen. Månens bane er eliptisk, og derfor varierer afstanden mellem jorden og måned hele tiden. Normalt er afstanden til månen 384.000 km. Lige nu er der kun 356,400 km.




 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar